Skip to content
07/09/2010 / gjmbennink

Workshop of training?

Zoals sommigen van jullie wellicht gelezen hebben, begeef ik mij tegenwoordig weer in de schoolbanken zo nu en dan. Het fijne van een opleiding volgen is dat je extra aan het denken wordt gezet.

Niet dat je als ZZPer niet genoeg te denken hebt hoor, integendeel, maar verandering van perspectief is nooit weg op z`n tijd.

Toen mijn het huiswerk “schrijf een betoog over het verschil tussen en workshop en een training” werd opgegeven, dacht ik “makkie”! Die is in de pocket, want dat verschil is heel duidelijk. Wat zat ik er náást zeg!

Dit is zo`n typische vraag waar bij elk argument een nieuw tegenargument komt opzetten. Dames en heren, ik presenteer u… Een kijkje in mijn hoofd. Ik waarschuw u: na het lezen van de volgende alinea’s kunt u ietwat gedesoriënteerd raken. Raak niet in paniek; het gaat vanzelf weer over.

Workshop

De definitie van het woord “workshop” wordt op het internet nogal breed geïnterpreteerd. Zo is een workshop gericht op verdieping van expertise, het opdoen van nieuwe ideeën, het oefenen van praktijksituaties… Maar dat is nou juist wat ik het beste onderdeel van een training vind! Zijn mijn trainingen dan eigenlijk geen training?

Een workshop is volgens sommige definities relatief kort. De workshops die ik volgde, waren inderdaad meestal niet dagvullend. Sommige workshops waren echter kort, maar voelden láng. Het was veel luisteren, weinig doen. Is het dan nog wel een workshop eigenlijk, of lijkt dit volgens de definities dan weer meer op een training?

Training of lezing?

Een training duurt een dag, soms twee en soms een week, als ik verschillende sites moet geloven. Trainingen hebben als doel om de expertise van deelnemers te versterken. Betekent dit dat deelnemers al expertise moeten hebben? As zij iets helemaal nieuws leren in één of twee dagen, is het dan geen training meer?

Sommige websites verwijzen naar de nadruk op theorie in een training. Wanneer verwordt een training dan tot een lezing? Of zou een lezing ook een training genoemd kunnen worden, als de spreker af en toe vragen stelt aan het publiek?

Wanneer ik aan een trainer denk, bijvoorbeeld een voetbaltrainer, dan zie ik die wel theorieën doornemen met het team, maar vooral veel oefenen. Eigenlijk is een goede training een combinatie van theorie en praktijk. Net als een goede workshop, trouwens.

Eindoordeel

Het zou natuurlijk zeer eenvoudig zijn om te zeggen: de verschillen tussen een workshop en een training zijn dusdanig discutabel dat ik geen eindoordeel kan vellen. Zoals u hierboven leest, zou dat niet geheel onterecht zijn.

Daarom heb ik besloten dat mijn definities zullen gaan over wat goed is aan een workshop of een training. Want mijn mening is nou eenmaal een mening en daardoor nooit als “fout” te beoordelen…

Mijn eigen definitie van een goede workshop:
“Een workshop is een relatief korte activiteit waar een bepaalde theorie of visie wordt vertaald naar de praktijk door middel van op de deelnemer(s) aansluitende oefeningen en activiteiten. De focus ligt op kennisdeling, synergie en interactiviteit ”

Mijn eigen definitie van een goede training:
“Een training is een workshop, alleen dan langer en daardoor mogelijk diepgaander en intensiever”

Laat dat (goede?) cijfer maar komen!

Sanne Nuij van Arnhem is directeur/eigenaar van Plan T, een adviesbureau voor verandermanagement. Plan T biedt ook trainingen op het gebied van creativiteit en communicatie voor bedrijven én particulieren. Sanne is te volgen optwitter.com/SanneNvA

Geef een reactie

