Spring naar inhoud
16/09/2010 / gjmbennink

Coca-Cola opnieuw sterkste merk

AMSTERDAM – Coca-Cola voert voor het elfde jaar op rij het top-100 overzicht‘Best Global Brands’ aan. Het frisdrankmerk wordt op de hielen gezeten door technologische merken, zo blijkt donderdag uit de jaarlijkse lijst van merkenadviesbureau Interbrand.


De plaatsen twee, drie en vier zijn voor IBM, Microsoft en Google. Andere technologiemerken die de top tien weten te halen, zijn HP en Intel. Apple (nummer 17) heeft 37 procent aan merkwaarde gewonnen dankzij onder meer zijn fluistercampagnes in de aanloop naar nieuwe productintroducties.

Er zijn drie Nederlandse merken terug te vinden in het overzicht. Philips duikt op op de 42ste positie, terwijl Shell en Heineken zich respectievelijk op plaats 81 en 93 manifesteren. Philips is daarmee op dezelfde plek blijven handen als vorig jaar, terwijl Shell elf plaatsen gestegen is. Heineken is vijf jaar afwezig geweest.

“Merken werden op alle fronten – van realtime feedback van klanten via sociale media tot de roep om meer transparantie over zaken als duurzaamheid – geconfronteerd met een ingrijpende verandering in de verhouding met hun klanten en de wijze waarop ze hun waarde kunnen aantonen”, vindt Patrick Stal van Interbrand.

Slechte publiciteit

Een aantal merken gaat duidelijk gebukt onder slechte publiciteit. BP verdween bijvoorbeeld van de lijst als gevolg van de olieramp in de Golf van Mexico. Toyota, geplaagd door terugroepacties, leverde 16 procent aan merkwaarde in.

Ook in de financiële sector hadden flinke verschuivingen plaats. Zo hebben de banken Citi en UBS met dubbele cijfers aan merkwaarde ingeboet, terwijl Santander, Barclays en Credit Suisse juist op de ranglijst debuteerden.

Opmerkelijk is dat luxemerken hun waarde zien toenemen. Cartier, Armani, Louis Vuitton, Gucci, Tiffany & Co en Hermès hebben aan merkwaarde gewonnen, vooral dankzij investeringen in hun imago’s als ‘klassieke icoonmerken’.

© NUzakelijk

Plaats een reactie