Skip to content
23/02/2011 / gjmbennink

Op zoek naar investeerders? 8 minimale eisen aan jouw businessplan

In ons dagelijks werk bij highland-park.nl krijgen wij veel ondernemingsplannen (ook wel businessplan) toegestuurd ter beoordeling. Zonder overdrijven heb ik alleen zelf al rond de duizend plannen bekeken, zowel in Nederland als internationaal. Het schrijven van een goed businessplan blijkt moeilijk te zijn en verreweg de meeste worden afgekeurd door degene voor wie ze geschreven zijn (banken, investeerders, overheid, etc.). In de hoop ondernemers een stukje op weg te helpen, hierbij de 8 minimale eisen voor het schrijven van een goed en succesvol businessplan.

Een businessplan is een document waarmee je jezelf, je team, je bedrijf en je product zodanig verkoopt dat je een afspraak krijgt met een financier. Daarnaast is het ook een routebeschrijving voor jezelf en je team. Onthoudt dat een businessplan nooit af is en steeds weer geupdate moet worden.

Een goed businessplan bestaat uit de volgende vaststaande onderdelen:

I.     Samenvatting (maximaal 2 pagina’s)

II.     Markt (maximaal 10 pagina’s)

III.     Product (maximaal 2 pagina’s)

IV.     Team (maximaal 2 pagina’s)

V.     Marketing (maximaal 10 pagina’s)

VI.     Cashflow (maximaal 4 pagina’s)

VII.     Investeerder (maximaal 5 pagina’s)

VIII.     Bijlagen (onbeperkt)

I.     Samenvatting:

Dit is verreweg het belangrijkste deel van je businessplan. Je kunt je voorstellen dat als iemand enkele tientallen businessplannen per week op zijn bureau krijgt, dat hij geen tijd en geen zin heeft om al die plannen te gaan zitten lezen. Hij moet dus een reden hebben om jouw businessplan er tussenuit te halen. De meeste businessplannen verdwijnen direct naar het oud papier. De samenvatting of executive summary moet dus krachtig, kernachtig en overtuigend zijn, en dat in hooguit 500 woorden. Uiteraard maak je de samenvatting als laatste nadat je het gehele businessplan geschreven hebt.

II.     Markt:

Dit is de plek waar je het verschil moet gaan maken. Dit is verreweg het belangrijkste onderdeel van je businessplan. Hierbij ga je uitgebreid in op de definitie van je markt, de klanten en de concurrenten. Hierbij moet je heel precies en concreet zijn. Ondernemers die beweren geen concurrenten te hebben worden uitgelachen. Iedereen heeft concurrenten en er komen ook altijd nieuwe concurrenten bij, ook uit markten die aanvankelijk niet relevant leken. Beschrijf die (potentiële) concurrenten, beschrijf hoe nieuwe concurrenten de markt kunnen betreden. Maak niet de fout om de concurrentie aan te willen gaan met de grote multinationals want ook dan word je niet serieus genomen. Beschrijf heel duidelijk wie je (potentiële) klanten zijn, waar ze zitten en waarom zij je klanten zullen zijn. Wees ook heel concreet in het beschrijven van de omvang van de markt en wat de verwachte groei van die markt zal zijn en toon dit aan met voldoende onafhankelijke bronnen.

III.     Product:

Ga er niet zomaar van uit dat een ander ingevoerd is in jouw wereld. Dus gebruik geen jargon. Keep It Short and Simple. Concentreer je daarbij vooral op de Unique Selling Points. Waarom zou een klant jouw product kopen? Ga uitgebreid in op zaken als intellectueel eigendom. De technologie en andere zaken gaan naar de bijlagen.

IV.     Team:

LET OP: Investeerders investeren in mensen. Dus al is je idee en je businessplan nog zo goed, als de investeerder geen vertrouwen heeft in jou en je team, dan wordt je team alsnog de deur gewezen. Dus het is heel belangrijk dat je goed naar jezelf en je team kijkt en vervolgens je team goed weet te verkopen. Maak daarbij niet de fout om bepaalde zaken achterwege te laten. Ervaren investeerders komen overal achter.

V.     Marketing en verkoop

Veel businessplannen vertellen niet voldoende hoe men gaat zorgen dat er ook klanten zijn die je product gaan kopen. Daarbij moet je zo concreet en gedetailleerd mogelijk aangeven hoe je de markt gaat bewerken. Dus bijvoorbeeld, hoeveel afspraken per week, hoeveel salesmanagers, hoeveel deals per maand levert dat op, welke waarde vertegenwoordigen die deals samen, wat is een aannemelijk succespercentage, verwacht je nog seizoensinvloeden, hoe ga je voor naamsbekendheid zorgen, ga je nog samenwerkingsverbanden aan en leg uit hoe dat gaat werken en wat het gaat opleveren en waarom. Leg ook uit hoe je prijsstelling zich verhoudt tot die van je concurrent en waarom klanten dus wel/niet jouw product gaan kopen. Hoe snel wil je bepaalde verkoopdoelstellingen bereikt hebben en hoe realistisch is dat?

VI.     Cashflow

Een zwaar onderschat onderdeel is de cashflow. Een veel gemaakte fout is dat men te veel bezig is met de balans en de V&W rekening, terwijl het allerbelangrijkste voor een investeerder is: hoeveel cash wordt er wordt er rondgepompt. Cash is king!!!

Besteedt veel aandacht aan de maandelijkse liquiditeitsanalyse, zowel voor het verleden als de toekomst: beiden maximaal 3 jaar. Doe een gevoeligheidanalyse (hoe gevoelig is je liquiditeit voor bepaalde onverwachte omstandigheden). Ga ook in op je minimale salariseisen. Doe de onderbouwingen, spreadsheets en ratio’s naar de bijlagen. Ook is het heel belangrijk dat je dit onderdeel zoveel mogelijk helemaal zelf hebt gemaakt. Laat het niet door een ander doen, want dan zal al snel opvallen dat jij geen idee hebt van wat er beweerd wordt.

VII.     Investeerder

a.      Een investeerder brengt meestal cash in. Daarvoor wil hij tevens weten hoeveel geld hebben jij en je team zelf geïnvesteerd. Ook als er cash is aangetrokken van anderen (familie, overheid, sponsors, subsidies, banken, verhoogde hypotheken, etc). Heel belangrijk is vervolgens de uitleg waar het geïnvesteerde geld precies voor nodig is (marketing, verkoop, groei). Hoe kom je aan je liquiditeitsbehoefte?

b.      Een investeerder blijft niet heel lang hangen. Het vak van een investeerder is kopen en verkopen van aandelen en zal daarom hooguit 5 jaar willen participeren. Hij gaat dus voor zichzelf berekenen wat zijn rendement zal zijn na afloop van die 5 jaar. Maak niet de fout om te anticiperen op een mogelijke verkoop van de onderneming of zelfs te dromen over een beursgang. Blijf met de benen op de grond staan.

c.      Risico/SWOT analyse. De meeste businessplannen gaan onvoldoende in op de risico’s voor de investeerder. Aan elke investering kleven risico’s en een investeerder wil een uitgebreide analyse van die risico’s voordat hij overweegt om zijn investering te doen. Bedenk hierbij dat ervaren investeerders meerdere investeringsverzoeken per week krijgen en dus keuzes moeten maken. Dit doen zij vrijwel allemaal op basis van een betrouwbare SWOT-analyse. Dat lijkt gemakkelijker dan het lijkt. Want hierbij dreigen de meeste ondernemers hun gevoel voor realiteit te verliezen. Immers hoe realistisch kun je zijn over je eigen sterktes en zwaktes, over je eigen kansen en bedreigingen. En wat doe je aan die zwaktes en bedreigingen. Let op: je financiële positie is geen risico of zwakte.

VIII.     Bijlagen

In de bijlagen komen alle onderbouwingen, bewijzen, onderzoeksresultaten, grafieken, tabellen en alle andere zaken die kunnen aantonen dat wat in het businessplan staat ook inderdaad klopt. Uiteraard moet alles direct opvraagbaar zijn indien een investeerder er om vraagt.

Ø  Het businessplan is klaar, wat nu?

Stuur nooit zomaar het gehele businessplan naar een mogelijke investeerder. Stuur altijd eerst uitsluitend de samenvatting/executive summary. Indien er op basis van de samenvatting voldoende interesse is, moet je aansturen op een afspraak waarbij je in hooguit 30 minuten een powerpoint presentatie houdt over je businessplan. Zorg daarbij dat je beschikt over een feilloze elevator-pitch, waarvan ook een professioneel gefilmde versie bestaat. Vanaf hier wordt het leuk!

Harold Huijzer

Harold Huijzer is internationaal ondernemer (oa Highland Park, StarsAcademy, StarsGroupInternational, StarsRecruitment), is daarnaast business-coach voor andere ondernemers, schrijft artikelen  in diverse media, is een regelmatige spreker tijdens bijeenkomsten en heeft een breed internationaal netwerk.

Twitter: harold_huijzer

Harold Huijzer

Website: www.highland-park.nl/

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: