Skip to content
23/02/2011 / gjmbennink

Twitter is zoooo 2010…!

Twitter werd gelanceerd in 2006 door de Amerikaanse i-pioneers Jack Dorsey en Biz Stone. Deze vorm van micro-blogging sloeg ook aan in Nederland en sinds vorig jaar lijkt Twitter een ware hype te worden. The Voice of Holland, X Factor en sinds kort Secret Story zetten het in als promotiemiddel. Onder de noemers ‘interactiviteit’ en ‘leuk’ gebruiken programmamakers Twitter en andere social media om hun product aan de volger te brengen.

Een zakelijk tintje

En ze zijn niet de enigen. Volgens Pew Research Center blijkt maar liefst 62% van de Tweeps (Twitter gebruikers) over zakelijke onderwerpen te tweeten (berichten). Populaire vorm van Corned Beef Marketingdus! Het interessante daarvan is dat veel van de andere tweets weliswaar niet strikt genomen zakelijk zijn maar vaak wel een zakelijk tintje hebben. Tweets als “Oeps…hond kiepert etensbak om…” en “Heb hoofdpijn, was chill feestje gisteravond” hebben dat niet. Maar wat dacht je van tweets met links naar nieuwsberichten, blogs, fora en dergelijke (door 55% van de Tweeps)? Of van humoristische en filosofische tweets (door 54% van de Tweeps) en van al die Retweets (door 50% van de Tweeps)? Al komen deze misschien niet direct zakelijk over, kan de bedoeling van de Tweep wel zakelijk zijn.

Breken makkelijk het ijs

Zaken doe je namelijk niet met organisaties maar met mensen. Twitter is een tool die uitstekend bij deze benadering past. Tweeps delen van alles met elkaar – en met de rest van de web surfende wereld. Hierdoor groeit niet alleen hun sociale, maar ook hun zakelijke relatie. Ze breken makkelijk het ijs, leren elkaar goed kennen en hebben veel voor elkaar over. Ze geven en ontvangen, ze zaaien en ze oogsten. De Tweeps die niet zo gul naar anderen zijn en alleen hun boodschap spuien en schreeuwen, worden al gauw met de virtuele nek aangekeken of zelfs ‘ontvolgd’ waardoor ze uiteindelijk achter het verkoopnet vissen.

Dagelijks 50 miljoen tweets

Net als op andere social media zoals LinkedIn, Facebook en Hyves is het contact met je ‘relaties’ op Twitter niet alleen virtueel. Veel Tweeps hebben ook face to face contact of telefonisch contact met elkaar. IRL = In Real Life, zoals ze dat noemen. Virtueel en werkelijk loopt door elkaar heen, de grens tussen zakelijk gekwetter en social talk vervaagt – als die er ooit was trouwens – en steeds meer mensen lijken de voordelen van Twitter in te zien. Is Twitter dan wel een hype of moeten de critici er straks ook aan geloven?

Laatst DM-de (Direct Message = direct bericht) een Tweep vriend/zakenrelatie J me nog gekscherend: “Twitter is zoooo 2010…!” Ik lachte er smakelijk om. Ook later toen ik op de Twitter Blog las dat we dagelijks 50 miljoen tweets produceren. Omgerekend zijn dat er gemiddeld 600 per seconde. En terwijl ik op Google Analytics lees hoeveel tweeps via Twitter de weg naar mijn blog hebben gevonden, zeg ik LOL (Laughing Out Loudly = Hardop lachend): “Twitter is het nu helemaal!”

Wim Beunderman

Communicatie is emotie! Marketing onderzoeken laten keer op keer zien dat we alles behalve rationeel reageren op communicatie-uitingen. Elk individu dat bloot wordt gesteld aan welke prikkels dan ook, ervaart eerst emoties.

Van jongs af aan voel ik nauw aan wat mensen beweegt en heb ik het lef m’n fantasie de vrije loop te laten. Nu als tekstschrijver, kruip ik onder de huid van m’n lezer en schrijf ik beelden die tot de verbeelding van m’n lezer spreken.

Wim Beunderman

Website: www.tekstschrijvernodig.nl

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: