Skip to content
08/03/2011 / gjmbennink

Mobiel ondernemen: kwelling of zegen?

Uitgegeven: 6 maart 2011 10:47
Laatst gewijzigd: 8 maart 2011 15:57

Ondernemen kan in deze tijd overal ter wereld en op elk gewenst moment van de dag. Met de komst van laptops, PDA’s, tablets en natuurlijk smartphones is de ondernemer niet langer gebonden aan een bureau of gevangen in zijn kantoor.

Aan de andere kant worden we zo bijna verplicht om altijd maar bereikbaar te zijn. Voor beide kanten valt wat te zeggen.

Vanaf het moment dat de wekker gaat, ben ik bezig met mijn onderneming. Mijn wekker zit immers op mijn mobiel en zo zie ik dat ik weer flink geretweet ben. Ik kom dus al twitterend m’n bed uit.

Vervolgens maak ik sms’end een ontbijtje klaar en gedurende de reis naar het kantoor begin ik aan de eerste belronde. Daar aangekomen lees ik mijn e-mails op het toilet, waarna ik een factuurtje betaal via de Rabobank App. Eenmaal thuis schrijf ik op mijn laptop een volgende blogpost en ik ga al twitterend mijn bed weer in.

Klinkt dit bekend? Voor mij is het een dagelijks ritueel, maar is het nu vervelend of juist heel fijn om mobiel te ondernemen?

 

Mobiele onrust

 

Aan de ene kant denk ik dat ik mijzelf af en toe verlies in al dat mobiele geweld. Mijn mobiel wordt ook ’s avonds overspoeld door e-mails, berichten en tweets en ik kan het niet laten om toch even snel dat ene mailtje te checken als ik naast mijn vriendin op de bank zit.

Zo heb ik soms het gevoel dat iedereen verwacht dat ik altijd maar bereikbaar ben; “Heb je m’n mailtje dan niet gelezen? Ik heb het gisteren al gestuurd..” zei een klant de volgende ochtend, terwijl hij het om 23:30 verzonden had.

 

Mobiele vrijheid

 

Aan de andere kant vind ik het prima om mobiel te ondernemen. Het maakt het ondernemen zelf uiteraard een stuk makkelijker. Zo kun je altijd energie steken in je bedrijf, waar je ook bent. Zit je te wachten op een collega die te laat is voor de lunch? Even snel dat e-mailtje openmaken.

Maar het grootste pluspunt van mobiel ondernemen is dat het werk een stuk prettiger wordt. Weg van dat kantoor! Je kunt prima in het zonnetje werken. Ook thuis maak je minder uren, omdat je onderweg het een en ander al geregeld hebt. Als ik hieraan denk, realiseer ik me dat ik eigenlijk niet meer zonder kan. Ik verheug me nu al op de zomer, wanneer ik op een terrasje reageer op een laatste tweet of even een e-mailtje opstel.

Na alle plus- en minpunten tegen elkaar te hebben afgestreept, kom ik tot de conclusie dat mobiel ondernemen voor mij een zegen is. Het leven van een ondernemer is namelijk altijd al druk geweest. Ook voor de komst van alle mobiele apparaten. En zo denk ik dat we het dan liever druk hebben in de zon, dan op een stoffige werkplek.

Frank de Hek is oprichter van FTF Media, een bedrijf dat zich richt op Internet Marketing en Webdesign. Volg Frank ook via Twitter.

© NUzakelijk

 

Geef een reactie

