Skip to content
09/03/2011 / gjmbennink

De X-factor? Ga voor de G-factor!

Uitgegeven: 9 maart 2011 08:51
Laatst gewijzigd: 9 maart 2011 13:23

Talentenprogramma’s als The X-factor en The Voice of Holland zijn immens populair. De shows zijn erop gericht om dat ene nog onontdekte talent te vinden.

Het draait echter niet alleen om het unieke gouden keeltje, maar om die ene ongrijpbare en bijna ondefinieerbare factor: de X-factor. Net dat beetje extra’s dat een wannabe ster onderscheidt van de rest.

Voor ondernemers is dat niet anders. Ook zzp’ers hebben te maken met een X-factor, die ons speciaal maakt ten opzichte van collega’s in de branche. Maar er is nog een andere, bijna nog belangrijkere factor: de G-factor. Precies, met de G van Gunnen…

De onderlinge ondernemersstrijd om de klant gaat niet meer alleen om prijs en product. Het is – ook in deze tijd waarin de contacten veelal onpersoonlijk via e-mail en internet verlopen – vooral de persoonlijke factor die meespeelt. Wie van jouw zakelijke contacten gun je namelijk die opdracht? En wie gunt jou als ondernemer die extra omzet deze maand?

 

Je eigen A-merk

 

Als zzp’er ben je je eigen A-merk. Je doet je ding. En dat doe je omdat je er goed in bent, je het leuk vindt en je er ook nog je brood mee kunt verdienen als het goed is.

Je kunt het je niet permitteren om bot te zijn of je afspraken niet na te komen. Dat voel je namelijk meteen in je eigen portemonnee als zelfstandige, want de volgende keer kun je die opdracht wel vergeten.

Het heeft dus ook geen zin om je anders voor te doen dan je bent. Klanten prikken daar vanzelf doorheen. Wees jezelf, en toon oprechte betrokkenheid en interesse. Ook dat is iets wat je klant zal waarderen en bovendien hoor je dan vaak onmisbare inside informatie.

 

Mooi verhaal en blauwe ogen

 

Laat merken dat je zelfvertrouwen hebt. Je staat tenslotte voor je eigen bedrijf en jij bent de expert. Vaak is het voor de klant bij het eerste contact een kwestie van afgaan op jouw mooie verhaal, jouw blauwe ogen (bij wijze van spreken) en vooral het onderbuikgevoel.

Laat dus zien dat je betrouwbaar bent, en houd je aan de gemaakte afspraken. Als zelfstandig ondernemer kun je je tenslotte niet verschuilen achter een logge grote organisatie met afdelingen die langs elkaar heen werken.

 

De bedoeling dus

 

De klant van een zzp’er heeft maar met één iemand te maken: met de eigenaar van het bedrijf. Met jou dus. Wees eerlijk en vooral: positief en enthousiast.

Dat goede gevoel over jou bij de eerste indruk blijft in het verdere contact met je klant meespelen. Die beslissing om met jou in zee te gaan wordt vaak onbewust al bij het eerste contact genomen. Die persoon gunt je dan gewoon je opdracht en dat was nu net de bedoeling.

 

Persoonlijke klik

 

Wil je meer kans maken op die ene klus? Zorg dan dus voor de juiste persoonlijke klik. Verdiep je in de behoeftes van de klant en zet soms je eigen ego even opzij.

Als je een goede persoonlijke band hebt, ken jij de klant net iets beter dan een andere ondernemer dat doet. Je kunt dan beter inspelen op zijn of haar wensen.

En het belangrijkste: je klant kent jou ook beter en zal jou op basis daarvan – als het goed is – eerder een opdracht gunnen.

 

Succesfactor

 

Wil je die klus daadwerkelijk binnenslepen? Als die klik met de klant er is, gaat het nu om het daadwerkelijk verkopen van je eigen A-merk: jezelf. Hier komen je eigen X-factor en je onmisbare ondernemerskwaliteiten om de hoek kijken.

Gooi ze in de strijd, overtuig je klant van jouw X-factor en vooral: profiteer van die G-factor! Samen zorgen zij namelijk voor de succesfactor voor jou als ondernemer…

Ilse de Boer is eigenaar van IDB Communicatie en hoofdredacteur van Nail Design Magazine. Voor meer informatie: www.idb-communicatie.nl.

© NUzakelijk

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: