Skip to content
03/04/2011 / gjmbennink

Cloud computing: internet als computer

Cloud computing: internet als computer


AMSTERDAM – De opmars van ‘cloud computing’ belooft een wereld waarin software, servers en harde schijven zijn verhuisd naar anonieme datacenters die door gebruikers van veraf worden geraadpleegd. NUzakelijk belicht de laatste stand van zaken op dit veelbelovende gebied.

© NUzakelijk

Cloud computing is in een nieuwe fase aanbeland: na de consument, staat nu ook het bedrijfsleven op het punt om ‘de cloud’ te omhelzen. Een blik op de de zoekgegevens van Google leert dat het concept de laatste tijd een veelgevraagd onderwerp is. “Dit soort omwentelingen komt maar heel af en toe voorbij in de geschiedenis van IT”, zegt Erik de Muinck Keizer van Google verderop in deze special.

Bijna iedere internetter heeft dagelijks te maken met diensten die via internet aangeboden worden, oftewel cloud computing (waarbij de ‘cloud’ staat voor het internet). Zo vertrouwen de gebruikers van de populaire emaildienst Hotmail hun emails al jaren toe aan de servers van Microsoft, laten miljoenen mensen de datacenters van Google elke minuut ratelen op zoek naar informatie en worden er massaal foto’s en cv’s geüpload naar de servers van Hyves, Facebook, LinkedIn en Flickr.

Back-ups
Googles aangekondigde besturingssysteem ChromeOS belooft een snel opstartende computer zonder ooit nog software te hoeven te installeren of te upgraden. Hoewel een tot internetbrowser ‘gedegradeerde’ computer niet iedereen zal aanspreken, voelen velen zich aangetrokken tot het idee dat hun gegevens overal toegankelijk zijn, dat er geen back-up meer hoeft te worden gemaakt voor het geval er iets mis gaat, of dat informatie ook toegankelijk is met een mobiele telefoon. Vooral voor kleinere bedrijven is het aantrekkelijk om kennis en expertise van datacenters over te laten aan partijen als Amazon, Google of Rackspace.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat internetbedrijven en consultants steeds vaker gouden bergen zien. Analisten van Gartner verwachten dat de cloud-industrie dit jaar een omvang bereikt van 39 miljard euro, een groei van ruim 21 procent ten opzichte van 2008. De onderzoekers denken dat cloud-diensten in 2013 zelfs 103 miljard euro aan omzet zullen genereren. Tegelijkertijd staan er miljarden aan inkomsten op het spel bij gevestigde partijen als Microsoft.

livemesh
Altijd en overal dezelfde gegevens? (c) Microsoft LiveMesh

Betalen
Aangezien bandbreedte, opslag en rekenkracht bij cloud computing uitbesteed worden, verandert ook de manier van betalen drastisch. In plaats van een eenmalige vergoeding en licenties rekent de gebruiker meestal een vast bedrag per maand of per uur af. Nicholas Carr schreef het vorig jaar al in zijn boek ‘The big switch’; informatietechnologie gaat steeds meer lijken op elektriciteit; je hoeft het zelf niet op te wekken, maar het is afneembaar wanneer je wilt.

Dat afrekenmodel op basis van gebruik, zonder te hoeven investeren in kostbare hardware, is een van de belangrijkste verkoopargumenten van cloud-leveranciers. Online diensten zijn in theorie onbegrensd te huur, waarbij de gebruiker zelf bepaalt op welke op momenten en in welke hoeveelheid hij dit inslaat. En aangezien data hiermee wordt ‘bevrijd’ uit de muren van het bedrijf, krijgt de mobiele werker alle ruimte.

“Medewerkers zijn al steeds vaker van huis uit gewend dat al hun gegevens online staan, dat gemak zullen ze ook van hun werkgever gaan eisen”, meent Stefan Hogendoorn van automatiseerder eOffice in ons artikel over cloud computing en het nieuwe werken.

Traditie
Traditioneel gebruik van software en servers is echter nog lang niet uitgestorven. Negentig procent van de pc’s draait momenteel op Microsoft Windows. Volgens eenonderzoek van hostingbedrijf Rackspace heeft momenteel slechts tussen de 11 en 14 procent van alle middelgrote bedrijven in de VS en het Verenigd Koninkrijk it-onderdelen online uitbesteed, maar dat aantal zal naar verwachting flink gaantoenemen. Welke cloud-diensten en -bedrijven gaan momenteel bij deze ontwikkeling aan kop en hoe komt het dat zij steeds meer terrein winnen?

Lees verder: De opkomst van een industrie

© NUzakelijk.nl/Maarten Keswiel

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: