Skip to content
24/04/2011 / gjmbennink

Online winnen van de concurrentie

Deze week was het jubileum van het Nederlandse internet. Het begon zeer amateuristisch, maar Nederland is nu het land met het meeste internetgebruik. Best iets om trots op te zijn en het versterkt mijn geloof in internet ondernemingen.

Er wordt echter nog relatief weinig geld uitgegeven op internet. Oorzaak hiervoor is dat een winkel altijd redelijk dichtbij is en het tot kort geleden alleen mogelijk was om met de creditcard te betalen. Pas met de invoer van iDeal ging Nederland massaal online betalen.

Het online boeken van een vakantie is bijvoorbeeld de normaalste zaak van de wereld geworden. Wij verkopen onze reizen ook alleen online. Het had via reisbureaus gekund, maar ik kan me niet voorstellen dat iemand uit onze doelgroep nog een reisbureau binnenloopt.

Reisbureaus en andere winkels zullen nooit geheel verdwijnen, maar de online verkoop zal de komende jaren exponentieel toenemen en daardoor zal de online concurrentie (nog) groter worden.

Kop en schouders

Hoe kan je het winnen van je concurrenten? Een open deur: je product moet goed zijn. Daarnaast moet je je kunnen onderscheiden. Als dit niet qua product kan, zorg er dan in ieder geval voor dat jouw online onderneming met kop en schouders boven je concurrenten uitsteekt.

Investeer dus in de techniek van je website. Als jouw website het snelst, mooist en bovenal gebruiksvriendelijkst is, dan sta je 3-0 voor.

De online verkoop is voor de ondernemer ideaal wat transactiegemak betreft. Maar het is zeer belangrijk om je online activiteiten aan te vullen met offline persoonlijke service.

Persoonlijk contact

Je klant zal altijd behoefte blijven houden aan een persoonlijk contact. Vraag je bezoeker zo persoonlijk mogelijk, het liefst telefonisch, of alles naar wens is geweest en of je nog wat kan doen. Dit is zeer onderscheidend, maar ook zeer arbeidsintensief.

Echter, de schat aan informatie, de loyaliteitsbinding en het houden van feeling met de markt is deze investering meer dan waard.

Bedrijfsmodel

Veel ondernemers kijken alleen naar hun klant en vergeten dat elke bezoeker een potentiele klant is. Investeer dus ook tijd en geld om te achterhalen waarom deze bezoeker niet je klant is geworden en pas je website of product hierop aan.

Dit on/offline model is naar mijn mening het ideale bedrijfsmodel. Want wanneer je je opsluit in een 100% online wereld, dan zullen veel mogelijke kansen aan je voorbij.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: