Skip to content
26/04/2011 / gjmbennink

Een logische opbouw van het ondernemingsplan

Het kost een flink aantal ondernemers best wat moeite om te beginnen aan het schrijven van een ondernemingsplan. Of aan het schrijven van een verkort plan om hierin duidelijk te krijgen welke acties moeten worden genomen om een idee succesvol van de grond te krijgen. De oorzaak hiervan is vaak dat niet duidelijk is hoe je een logische opbouw krijgt van de dingen die in je hoofd zitten.

Het wordt al een stuk eenvoudiger als je een kapstok hebt waaraan je het verhaal kunt ophangen. Een logische indeling die je als vanzelf door de verschillende stappen leidt om te komen tot het realiseren van jouw droom, jouw idee. Om je weer een stap verder te helpen richting de drempel om jouw plannen aan het papier toe te vertrouwen, geven we je onderstaand een indeling die werkt!

Het is een uitgebreide indeling zodat je het ook kunt gebruiken als je een plan gaat schrijven dat door de bank wordt beoordeeld. Schrijf je een plan voor ‘intern’ gebruik, dan kan het minder uitgebreid en gaat het voornamelijk om het ordenen van je gedachten om zo een makkelijk pad voor jezelf te creëren.

Deel 1 van het plan bestaat uit:

  • een inhoudsopgave
  • een korte inleiding over wie je bent, wat je wilt gaan doen en waarom
  • een overzicht van de juridische gegevens (bijv. bv, nv, samenwerkingsvormen)

Deel 2 van het plan bestaat uit:

  • het gedachtegoed (waar sta je over 3-5 jaar, welke waarden en normen vind je belangrijk, wat ga je bieden, ook wel genoemd visie en missie)
  • het binnen- en buitenonderzoek (ga na welke invloeden van buitenaf op je bedrijf van toepassing zijn en welke intern een rol spelen, beide zowel negatief als positief)
  • mix & match (de items uit het vorige hoofdstuk worden aan elkaar gekoppeld, bijv. waarin ben je heel goed, hoe kun je hiermee een negatieve invloed van buitenaf ombuigen naar iets positiefs)
  • plan de campagne (hoe ga je te werk om je doelen te behalen, welk dienstenpakket biedt je, tegen welk tarief, hoeveel moet je verkopen om het gewenste resultaat te behalen, wat heeft prio, kortom het pad naar jouw droom)
  • concretiseren (de omschrijving van hoe je dat precies wilt doen, wat de mogelijkheden zijn op bijvoorbeeld het gebied van marketing, klantbeheer, financiën, IT)

Deel 3 van het plan bestaat uit:

  • een focuswerkplan (een gericht actieplan waarin je zowel strategische acties als uitvoerende acties omschrijft en hieraan termijnen verbindt; het plan dat je helpt op koers te blijven)
  • eventuele bijlagen als CV, omschrijving van jezelf als ondernemer

Het focuswerkplan is een belangrijke afsluiter! Je moet af en toe stil staan bij je bedrijf, om te kijken hoe je er voor staat, of je nog steeds op de route ligt om je droom te verwezenlijken. Het concrete actieplan, want dat is het focuswerkplan, helpt je hier bij.

Als je de voorgaande stappen volgt, schrijf je ‘als vanzelf’ een plan dat als leidraad gaat dienen voor de activiteiten die je in je bedrijf ontplooit. Zonder hierbij star of rigide te zijn, maar juist met oog voor de ontwikkelingen die om je heen gebeuren.


Spreekt deze logische opbouw je aan? En wil je de plannen voor volgend jaar verduidelijken, of wil je een compleet ondernemingsplan schrijven?

Neem contact met mij op      g.bennink@rozgroep.nl

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: