Skip to content
22/01/2012 / gjmbennink

De middenstand heeft het zwaar.

De middenstand heeft het zwaar. Deels door de crisis, maar ook door de online verkoop van alle mogelijke artikelen en diensten die je vroeger gewoon in de winkel kocht. De crisis zal voorbij gaan, maar de online verkoop blijft voorlopig alleen maar groeien.

Ik koop vaak online, vooral omdat me dit veel tijd scheelt. Maar ik had laatst een wat mindere ervaring. Ik kocht een telefoon en die zou binnen 2 dagen geleverd worden. Na 2 weken was de telefoon er nog altijd niet. Ik heb toen de order geannuleerd en ben naar de winkel gegaan. Hier was de service zo goed, dat ik de volgende keer er niet eens over heb nagedacht om de telefoon online te bestellen, maar ik ben direct naar de winkel gegaan.

Door deze service kan de (kleine) winkelier zich onderscheiden van de online giganten. Maar het is wel noodzakelijk dat de winkeliers ook echt de stap naar online maken. De meesten hebben uiteraard wel een website, maar er is vaak geen webshop. Als de webshop er wel is, ziet deze er soms nogal armoedig uit waardoor je niet verleid wordt tot het doen van een aankoop.

 

Gouden combi

 

In de reiswereld is er een gouden on/offline combi bedacht: de personal travel agent. Deze persoon komt bij je thuis langs, op het moment dat het jou het beste uitkomt, en biedt je hetzelfde aanbod aan wat een (online) reisbureau ook heeft. Je hebt dus het thuiswinkel gemak, maar ook de service van een reisbureau. Alleen de koffie moet je zelf inschenken.

Uiteraard is dit niet mogelijk in elke branche. Een kledingwinkel zal bijvoorbeeld niet met alle kledingrekken bij je op de stoep kunnen staan. Maar wel kunnen aanbieden dat je bijvoorbeeld buiten de winkeltijden kunt langskomen. Of bijvoorbeeld de kleding die je op de website hebt gezien, voor je apart kunnen hangen zodat je langs kunt komen om te passen en af te rekenen.

 

Meer werk

 

Dit brengt nog meer werk met zich mee en winkels die al zeven dagen per week open zijn, zullen er niet over peinzen om ook buiten de vaste werktijden open te gaan. Maar als het pompen of verzuipen wordt dan heb je slechts één optie en dat is om er nog wat harder tegenaan aan.

Emma Blanchard is oprichter en mede aandeelhouder van Crusj, een bedrijf dat reizen voor singles organiseert, en Happzy, de zoekmachine voor restaurants in 165 Europese steden.

© NUzakelijk
Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: