Skip to content
30/10/2012 / gjmbennink

Rotklanten

Trap als ondernemer niet in de valkuil van de korte termijn winst.

Door Sebastièn Willems

Ik weet het, die titel kan echt niet. Het is bijna net zo goedkoop scoren als College Tour. Maar ik hoor schrikbarend veel ondernemers deze en vele andere krachttermen regelmatig gebruiken.

In de wereld van startups zijn de meest vervelende klanten degenen die de focus verstoren. Ze zorgen ervoor dat je als ondernemer van links naar rechts rent, overal schroefjes aandraait en tegelijkertijd probeert wat muntjes op te vangen. Terwijl je eigenlijk recht vooruit zou moeten rennen en mensen je onderweg geld toe zouden moeten stoppen, omdat je zo lekker bezig bent.

 

Van het pad af

 

Dat ‘recht vooruit’ is voor veel startende ondernemers een beetje het probleem. Hun kompas is in het begin vaak nogal beïnvloedbaar: er zijn aardig wat magneten die invloed proberen uit te oefenen. Patrick de Zeeuw stipte het in zijn column ‘Zeg eens nee’ al aan; ondernemers moeten veel vaker ‘snel geld’ laten liggen om focus te houden op de groep klanten die in lijn ligt met hun visie voor de onderneming, en daarmee de ontwikkeling van waarde op de lange termijn.

Zeker als je niet ruim in het geld zit sta je voor je het weet met beide voeten in de valkuil van korte termijn winst. Toch voor die ene klant maar even die extra functionaliteit ontwikkelen, zelfs als duidelijk is dat vrijwel niemand anders daar geld voor over heeft.

Erg genoeg hebben de meeste ondernemers die ik spreek allemaal wel een verhaal over die valkuil en zelf heb ik er ook een tijdje met mijn schepje en emmertje in zitten spelen. Op zich geen ramp, want het levert wel geld op. Maar het moet niet te lang duren want echt ondernemen is het niet.

 

Hand in eigen boezem

 

Wie bewust of onbewust in die valkuil trapt kan de neiging krijgen te gaan klagen over de klant die hem erin geholpen heeft. Maar hoeveel rondjes het kompas van een beginnende ondernemer ook mag draaien, het uitstippelen van de koers is nog steeds zijn eigen verantwoordelijkheid.

De meeste verhalen over vervelende klanten zijn dan ook ontstaan doordat ondernemers net even te snel ‘ja’ zeiden en zichzelf weer iets op de hals haalden. Dat zit in de aard van het beestje maar levert aan de andere kant natuurlijk heel veel moois op.

Gelukkig zullen veel ondernemers ook schoorvoetend toegeven dat ze te snel gouden bergen zagen of bijvoorbeeld uit goede wil beloften deden die ze moeilijk waar konden maken. Dat de afwegingen en keuzes die zij maakten hen in vervelende situaties met klanten bracht. Verhalen die pijnlijk de enige echt vervelende klant beschrijven: de ondernemer zelf.

Sébastien Willems heeft aan meerdere startups gewerkt en is nu bezig metPressPage, een startup gericht op de PR-markt. Sébastien is ook op Twitter te volgen.

Door: NUzakelijk

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: