Skip to content
26/06/2014 / gjmbennink

We willen na werktijd winkelen

OPENINGSTIJDEN

 Waarom dicht als de klant juist ’s avonds veel tijd heeft? Winkels ontdekken de avonduren.

door Freke Remmers

 

en Jelte Posthumus LEIDSCHENDAM – Net wanneer winkeliers aan het einde van de werkdag hun zaak sluiten, wil de rest van werkend Nederland geld uitgeven. En dus doen veel consumenten dat niet in de winkel maar ’s avonds vanaf de bank, met hun tablet of telefoon. Zonde, vinden winkeliers die om elke euro omzet moeten vechten.

 

Sinds 1996 mogen zij net als supermarkten ’s avonds gewoon open blijven. En steeds meer ondernemers zien dat als een kans.

 

De standaard sluitingstijden om 18.00 uur doordeweeks en om 17.00 uur op zaterdag verdwijnen daardoor stilletjes uit beeld. Zo is een toenemend aantal vestigingen van ketens als HEMA, V&D en schoenenwinkel Invito tegenwoordig zaterdag en doordeweeks tot 18.00 uur of zelfs tot 19.00 uur open.

 

„Het gebeurt mondjesmaat, maar ook steeds meer zelfstandige winkeliers sluiten beter aan bij de wensen van hun klanten door later open te gaan of langer open te blijven”, signaleert Paul te Grotenhuis van brancheorganisatie Inretail. Volgens hem moeten winkels meer moeite doen om openingstijden af te stemmen op hun doelgroep, ook al betekent dit dat de deuren op afwijkende tijden open moeten blijven.

 

Ook Suzanne van der Graaf van brancheorganisatie Detailhandel Nederland ziet dat winkels steeds creatiever omgaan met openingstijden. „De traditionele koopavond boet daarnaast in aan popu-lariteit. Het is dan niet meer zo druk als het ooit is geweest. Door de opkomst van internet is het voor ‘stenen’ winkels nog belangrijker om open te zijn als het publiek er is. Je ziet dat sommige ondernemers op vrijdag en zaterdag langer open zijn om aansluiting te vinden bij het uitgaanspubliek.”

 

Consumenten kopen steeds vaker aan het eind van de dag en in het weekend, blijkt uit onderzoek. Op maandag en dinsdag kun je in veel winkelstraten echter een kanon afschieten. „Waarom worden die dagen niet het nieuwe weekend van de winkelier?”, oppert Te Grotenhuis. „De kledingwinkels van Only for Men richten zich bijvoorbeeld op de werkende man en zijn daarom later in de week meerdere dagen tot negen uur open.”

 

In Rotterdam sloegen ondernemers de handen ineen. Ruim een jaar geleden ging een grote groep over op langere openingstijden.

 

„Er zijn hier bijvoorbeeld veel congressen. Waarom ga je dan om half zes dicht?”, zegt Minke van Wingerden van de Ondernemersfederatie Rotterdam City.

 

Niet iedereen was meteen enthousiast. „Voor kleinere winkels is het namelijk lastiger, qua bezetting. Maar we krijgen steeds meer deelnemers. Ketens als HEMA, V&D, Bijenkorf en Media Markt zijn voortrekkers. En nieuwe winkels als kledingzaak Hollister kijken gewoon om zich heen wat er hier gebeurt en doen het ook.”

 

Niet voor iedere ondernemer is een langere openstelling meteen een succes. Niet alleen omdat andere winkeltijden niet meteen bij de klant tussen de oren zitten. In Nijverdal, waar sinds twee maanden een proef loopt, gooiden enkele winkeliers al na twee zaterdagen de handdoek in de ring. „Het is een gewenningsproces voor de ondernemers”, zegt Jan Scheppink van de Stichting Promotie Nijverdal. „Maar de tijden veranderen.”

 

_ Nederlandse consumenten gaan steeds vaker aan het eind van de dag en in het weekend shoppen, blijkt uit onderzoek.

 

foto Baloe Images/HH

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: