Skip to content
08/07/2014 / gjmbennink

Een eigen bedrijf naast een baan

Een eigen bedrijf naast een baan

Lotte Post heeft een gevarieerde werkweek. Ze combineert een kleine baan in loondienst met haar bedrijf als yogalerares, kap­per en visagist. Ze is niet de enige. Steeds meer mensen kiezen voor meer dan één baan.

door Agnes van Brussel Lotte Post (39): „Op woensdag begin ik ’s morgens bij een re­clamebureau, waar ik de lunch verzorg. Dat is mijn vaste baan van zes uur per week. Daarna wissel ik van schort en knip het haar van een collega. Vervol­gens geef ik tot 22.00 ’s avonds yogalessen op twee verschillende locaties. De laatste is mijn eigen yogaschool.”

Lotte heeft een hele reeks diploma’s, van kapper, visagist, yogalerares tot aan een aca­demische titel voor Kunstgeschiedenis toe. Ze is een duizendpoot en geniet van de ver­scheidenheid.

„Ik zou wel graag mijn eigen yogaschool willen uitbreiden, maar dan nog zou ik mijn collega’s bij het reclamebureau niet willen missen.” Bij Lotte gaat het vooral om het bevredigen van haar behoefte aan afwisseling. Maar voor anderen kan het be­ginnen van een bedrijf naast een baan een financiële reden hebben, zoals bij Henk van der Veen.

Na een WW-periode vond Van der Veen een baan voor vier dagen als hoofd financi­ën bij De Gelderhorst, een wooncentrum voor oudere doven in Ede. Liever had hij vijf dagen gewerkt. Daarom besloot hij een eigen bedrijf, henksfinance.eu, te starten. Elke woensdag doet hij nu de boekhou­ding en belastingaangifte voor zijn eigen klanten. „Tijdens mijn WW-periode had ik dit plan al opgevat, maar het was te ris­kant. Het UWV kort je uitkering op basis van het aantal uren dat je besteedt aan je ei­gen bedrijf. En dat terwijl je in het begin nauwelijks geld verdient. Nu heb ik de ze­kerheid van een vast inkomen en kan rus­tig mijn bedrijf uitbouwen.”

Als kunstenaar liggen de banen niet voor het opscheppen. Slechts een enkeling lukt het met eigen creaties zijn of haar brood te verdienen. Daar kwam Karin Goldenbeld (46), afgestudeerd aan de kunstacademie in Enschede al vroeg achter. „Ik wilde niet van een uitkering leven, dus besloot ik al­les aan te pakken, maar nooit meer dan 24 uur per week. Daardoor houd ik naast het werk ruimte om iets creatiefs te onderne­men.”

Goldenbeld werkte jarenlang met plezier in de thuiszorg. „Nu werk ik 24 uur bij de uitgever van trouwen.nl. Het is een baan van 20 uur voor het onderhouden en ont­werpen van de websites, maar omdat ik graag meer uren wil, heb ik aangeboden om vier uur schoonmaakwerk te doen. Dat doe ik nu op zondagochtend. Daarnaast heb ik nog een eigen webshop: dreamwed­ding. nl. Ik werk best hard, maar zolang het creatief werk is, vind ik dat prima en van schoonmaakwerk wordt mijn hoofd lekker helder en heb ik de nodige lichaamsbewe­ging.”

Bart Koolen (29) studeerde af aan de De­sign Academy in Eindhoven. Hij noemt zichzelf visueel createur en dat heeft een bijzondere betekenis, omdat hij doof is en in gebarentaal communiceert. Hij werkt twee dagen per week in loondienst bij het Nederlands Gebarencentrum als vormge­ver. Daarnaast werkt hij in zijn eigen be­drijf Apbart.nl. „Bij het Gebarencentrum heb ik een baan met vaste uren en taken en (niet onbelangrijk) een vast inkomen. Als Apbart gaan bij mij alle remmen los. In mijn eigen bedrijf ga ik fanatiek alle uitda­gingen aan als illustrator, conceptbeden­ker, vormgever als spreker op symposia en filmmaker.”

Ook voor creatief therapeute, Monique Len­serink (49) is de persoonlijke bevrediging van een tweede job belangrijk. Ze werkt als coördinator vrijwilligerswerk in Wage­ningen, een baan van dertig uur. „Hartstik­ke leuk, maar daarin kan ik niet verder groeien. Dat kan ik wel in mijn coachings­bedrijf, Paardenblik.nl. Hierin komen mijn werkervaring en mijn passie samen. Ik heb een opleiding gevolgd tot gecertificeerd coach om met paarden te werken aan coachingsvragen van individuele cliënten en groepen. Als mijn bedrijf verder groeit, moet ik opnieuw zoeken naar de goede ba­lans tussen baan, bedrijf en gezin. Deze werksituatie heeft als voordeel dat je risi­co’s spreidt. Verdwijnt je baan of gaat je be­drijf over de kop, dan heb je nog altijd de zekerheid van een basisinkomen.”

reageren?

 

Ik heb de zekerheid van een vast inkomen en kan rustig mijn bedrijf uitbouwen

Henk van der Veen



 illustratie Mark Reijntjens

 

Powered by TECNAVIA  
Geef een reactie

