Skip to content
05/08/2014 / gjmbennink

La Place heeft V&D niet nodig

La Place opende gisteren een restaurant op het Google-hoofdkantoor. De keten onttrekt zich aan de malaise bij V&D.

PROFIEL

LA PLACE

door Sander van Mersbergen NEW YORK – Het is een ironisch toeval. Terwijl warenhuisketen V&D al jaren worstelt met de vraag hoe overeind te blijven in het internettijdperk, haalt uitgerekend de grootste exponent van dat tijdperk dochter La Place binnen. Op het hoofdkantoor van Google, midden in Manhattan, opende gisteren een La Place restaurant. Dat moet de 4.000 werknemers van The Google Building gaan voorzien van gezond en duurzaam voedsel.

De stap past naadloos in de ambitie van La Place om een speler te worden op de internationale foodmarkt. De tijd dat de restaurants slechts een bijwagen waren van de V&D, ligt al even achter ons.

Inmiddels telt La Place ongeveer 230 vestigingen. V&D heeft er 63.

La Place profileert zich met duurzaam, vers voedsel. In de nieuwste vestigingen wordt dat concept zo ver doorgevoerd, dat het brood ter plekke wordt gebakken. „We vinden het ontzettend belangrijk om te laten zien dat we echt helemaal echt zijn”, zei topman Bart van den Nieuwenhof eerder in een interview. „We maken het van korrel tot broodje.”

Nadat in Nederland volop restaurants op stations en langs de snelweg waren geopend, werd in 2007 de stap over de grens gezet. Duitsland en België waren als eersten aan de beurt. Dit jaar volgde het Indonesische eiland Bali. En nu dus Google, in New York.

Het succes van La Place zorgt er voor dat de financiële cijfers van warenhuisketen V&D niet nog dramatischer vormen aannemen.

V&D leed in 2013 een verlies van 42 miljoen euro. Hoeveel dat geweest was zonder La Place is niet bekend, maar algemeen wordt aangenomen dat dat onderdeel wél winstgevend is, en flink ook.

Met 225 miljoen euro omzet – dat cijfer is wel bekend – komt inmiddels meer dan een derde van de V&D-inkomsten van La Place.

Die euro’s kan de voor zijn toekomst vechtende warenhuisketen goed gebruiken. Het bedrijf zit midden in een vernieuwingsslag, waarbij de V&D-vestigingen moeten worden omgetoverd in ‘belevingswinkels’, die de brug met de online verkoopkanalen moeten slaan. Voor die verbouwing is geld nodig.

De vraag is echter hoe lang V&D over de winststromen van La Place kan blijven beschikken. Op de achtergrond rommelt het.

V&D-topman Jacob de Jonge, nog maar anderhalf jaar in dienst, stapte vorige week plots op, zonder opgaaf van redenen. Vakblad De Levensmiddelenkrant meldt op basis van ingewijden echter dat de positie van La Place een van de redenen is voor zijn vertrek.

De Amerikaanse investeringsmaatschappij Sun Capital Partners, eigenaar van V&D, zou La Place van het warenhuis willen loskoppelen om het vervolgens te kunnen verkopen. In tegenstelling tot het warenhuis bewijst La Place wel over potentie te beschikken, en zou het veel geld in het laatje brengen voor Sun.

De Jonge zou meer tijd willen om het bedrijf als geheel weer gezond te maken. Maar die tijd lijkt hem dus niet gegund. Inmiddels zit Don Roach, iemand uit de Sun-stal, op zijn stoel en rijst de vraag wat het lot van La Place is.

Dat de voedingstak het zonder de warenhuizen ook wel rooit, lijdt overigens weinig twijfel. La Place, na McDonald’s de grootste restaurantketen van Nederland, is een merk op zich. Andere erkende merken als Lowlands en de Efteling halen maar wat graag een La Place in huis, zodat bezoekers zich verzekerd weten van vers en duurzaam voedsel.

Waar V&D jaar op jaar omzet inlevert, zijn de verdiensten van La Place sinds 2004 tijd bijna verdubbeld. Alleen de laatste jaren stokt het enigszins: de omzet van 2013 was niet hoger dan die van 2012.

Het bedrijf heeft last van de leegloop in Nederlandse winkelgebieden. De grote sprong naar het buitenland moet een nieuwe impuls geven. Maar of V&D daar ook nog van profiteert?

_ Ook in de vestiging van La Place in de V&D van Leiden worden maaltijden ter plekke bereid.

foto Taco van der Eb / Hollandse Hoogte

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: