Skip to content
30/08/2014 / gjmbennink

Succes in twaalf weken

STARTENDE ONDERNEMERS

Hoe start je een succesvolle onderneming? Volg de stappen in het StartupWerkboek van Saxion.

door Angelique Kunst

Het lijkt zo simpel. Je hebt een goed idee, ziet een gat in de markt, je scharrelt wat kapitaal bij elkaar en je begint je eigen onderneming. In 50 tot 80 procent van de gevallen gaat dat mis en is het bedrijf binnen twee jaar failliet of verdwenen. Zonde van tijd, geld en energie en beslist niet goed voor de economie.

Het kan ook anders. Wie twaalf weken investeert in goed nadenken, gedegen onderzoek en kritische feedback komt tot veel betere resultaten. „Dan slaagt 50 tot 80 procent”, zegt Berrie Coelman. Hij is de schrijver van het Startup Werkboek voor jonge ondernemers. Het boek is aanvankelijk geschreven voor Saxion-studenten die een eigen onderneming willen beginnen, maar het is door iedereen gratis te downloaden en heeft inmiddels ook zijn weg gevonden naar ondernemers buiten de hogeschool. „Het is sinds begin juni zo’n 2000 keer gedownload en uit het buitenland kregen we de vraag of we het ook in het Engels en Frans konden vertalen.

Daar zijn we nu mee bezig”, duidt Coelman het succes.

Het werkboek heeft dan ook alles in zich om een breed publiek te trekken. Het is toegankelijk geschreven. Het is ontzettend praktisch: geen ellenlange theoretische verhalen, maar leerzame werkopdrachten. Mooi vormgegeven. En niet alleen geschikt voor startende ondernemers, maar ook voor ondernemers die een herstart willen maken, die hun bedrijf willen opfrissen of op zoek zijn naar nieuwe klanten.

Coelman: „We hebben jarenlang gedacht dat een startende onderneming gewoon alles moest doen wat een succesvolle grote onderneming doet, maar dan in het klein. Dus maakten startende ondernemers allemaal braaf een businessplan met een begroting en alles wat daarbij hoort. Maar dat werkt niet. Vóór je een onderneming start, moet je eerst heel andere vragen beantwoorden. Vragen als: ‘Welk probleem lost mijn product op? Voor wie los ik een probleem op? Waar zitten die mensen? En wat willen ze betalen voor mijn oplossing?’ Hoe relevant die vragen zijn, blijkt uit de ervaringen van onze Saxion-studentondernemers. Een hele klas toetste de eigen ‘probleemstelling’ aan hun potentiële klanten.

Toen bleek dat niet één van de studenten goed had ingeschat waar de knelpunten bij de klanten zitten.”

„En dat is echt niet een exclusief probleem van studenten: de meeste ondernemers leven zich te weinig in in hun klant. Daarom is deze methode ook heel geschikt voor ondernemers die al een paar jaar bezig zijn. Als je bijvoorbeeld door de crisis in zwaar weer komt is het heel goed om je business eens kritisch onder de loep te nemen, om te kijken of het ook an-ders kan.”

Het StartupWerkboek zet de (door-)startende ondernemer flink aan het werk. Aan de hand van vragenlijsten en opdrachten leert de ondernemer zijn klanten, leveranciers en afzetmarkt kennen. In twaalf weken tijd wordt daarmee een businessmodel gemaakt dat een solide basis biedt voor een onderneming.

Naast het werkboek is ook een online ‘toolbox’ ontwikkeld. Daarin zitten hulpmiddelen als vragenlijsten en testen, maar ook video’s, presentaties en boeken die verdieping bieden.

Er is een gedrukte versie van het boek beschikbaar, maar het werkboek is eigenlijk ontwikkeld als e-book. De online-opzet maakt het voor Coelman makkelijk om het hele programma regelmatig aan te passen aan de nieuwste inzichten. „Ik heb dit natuurlijk allemaal niet zelf verzonnen, het is een verzameling van succesvolle ideeën, werkwijzen en strategieën uit de hele wereld, samengebracht tot een praktisch traject van twaalf weken. Maar in de hele wereld wordt nagedacht over manieren om nog beter te kunnen ondernemen. Wij toetsen nieuwe inzichten in de praktijk: onze studenten proberen heel veel dingen uit. En als het succes oplevert, nemen we het mee. Ik ben nu bezig met een nieuwe versie die in december gepubliceerd wordt. Ook de toolbox wordt voortdurend aangevuld met nieuw materiaal.”

Al die kennis en expertise wordt door Saxion gratis ter beschikking gesteld aan iedereen die er kennis van wil nemen. Je hoeft zelfs geen mailadres of naam achter te laten om het werkboek te kunnen downloaden. Alleen als een ondernemer extra hulp en begeleiding wil moet er betaald worden: voor 2500 euro krijgt hij of zij een twaalf weken durend business- developmenttraject met professionele begeleiding aangeboden. „Daar hebben we nog niet zo heel veel ervaring mee”, bekent Coelman. „We hebben ons tot nu toe vooral op studenten gericht.

Maar we gaan daar de komende maanden mee aan de slag om dat programma goed neer te zetten.”

Hoe zeker ben je als ondernemer van succes, na het volgen van dit programma? Coelman: „De basis van ons werkboek ligt in de Customer Development methodologie, die is ontwikkeld door Steve Blank. Die zorgt ervoor dat je sneller winst maakt met je onderneming en dat je minder aanloopkosten hebt. Met Blanks werkwijze heb je een slagingskans van 50 tot 80 procent. Wij gaan de komende jaren meten hoe de resultaten van ons werkboek zijn.”

Alle informatie over het Startup Werkboek is te vinden op http://www.startupwerkboek. nl. Daar is het boek zelf te downloaden en de toolbox te gebruiken. Via Twitter worden ook tips, updates en nieuwtjes gedeeld: http://www.twitter. com/startupwerkboek.

_ Berrie Coelman met het Startup Werkboek voor startende ondernemers. foto Marieke Bakker

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: