Skip to content
06/11/2015 / gjmbennink

“Doe als de rockband Iron Maiden”

Zeist,05november2015

Berthold Gunster is grondlegger van 
het ‘omdenken’. Over dit begrip schreef hij een flink aantal bestsellers, geeft hij trainingen en maakt hij zelfs een theatershow. Op het INretail Ledenevent geeft hij een inleiding in het ‘omdenken’. Wij spraken de ‘meester omdenker’ alvast.

Omdenken in het kort?
“Omdenken is van een probleem een mogelijkheid maken. Dus in plaats van op een ‘ja-maar-manier’ op een ‘ja-en- manier’ in het leven kunnen staan. Eigenlijk is het zoeken naar nieuwe retailmodellen een soort omdenken.

Accepteren dat de consument en de markt veranderd zijn, het verzet staken en je richten op de zaken die je zelf in de hand hebt.”

Retailvoorbeeld?
“Denk aan internet. Voor veel retailers is dat best een probleem. Oplossen is zorgen dat het probleem er niet meer is. Maar je kunt internet niet opdoeken natuurlijk. Dus accepteren dat het er is en kijken of er mogelijkheden voor jou zijn, is wel de oplossing.”

“De rockband Iron Maiden heeft dat op een geweldige manier gedaan. Zij hadden net als zoveel bands last van illegale downloads. Zij zijn gaan kijken in welke steden hun muziek het meest gedownload werd en hebben daar concerten ingepland. Het zijn hun best bezochte concerten geweest. Ze maakte van hun vijand een bondgenoot.”

Dat raad je ondernemers dus ook aan?
“Het klinkt paradoxaal: Maar accepteren dat zaken niet te veranderen zijn maakt je een vrijer mens, of ondernemer. Ondernemers die het moeilijk hebben moeten stoppen met doen wat ze doen. Einstein zei het al: ‘Insanity is doing 
the same thing over and over again and expecting different results.’ Wat dan wel doen? Je moet je business opnieuw uitvinden. En als je niet creatief bent, doe dan gewoon iets waar een ander in een andere stad succesvol mee is.”

De boel bij elkaar jatten?
Ja, natuurlijk. Pepsi heeft dat ook gedaan met Coca Cola en je kunt niet beweren dat Pepsi er niet succesvol mee is. Wat ik bijvoorbeeld nooit begrepen heb, is dat niemand is gaan doen wat Ikea doet.”

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: